Sunday, August 30, 2009

Kematian pasti tiba...




Kullunafsinzaaikatulmaut


Semalam 10 Ramadhan bersamaan 30 0gos, lebih kurang pukul 6 lebih pagi, sepupu ana yang lebih kami kenali sebagai Kak Ana yang mempuyai lima orang anak yang masih kecil telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir dan selamat dikebumikan petang di Skudai , Johor. Kak Ana telah menjadi mangsa korban ke 72 bagi penyakit Influenza A H1N1 yang punca kematian adalah asthma. Minggu lepas leher ditebuk untuk pernafasan dan telah pun sedar setelah koma selama beberapa hari.

Kali terakhir kami berjumpa dan berbual adalah masa majlis kahwin abang bulan 6 ari tu sebab dia la yang tolong ana hias makanan pengantin. Lama betul ana tak jumpa sebab lama x balik raya. Balik cuti pun tak berkesempatan meronda sanak saudara. Kita tak terjangka kadang- kadang ajal yang ditentukan Tuhan. Adakalanya ditarik pada umur yang tua, kadang- kadang ditarik pada umur yang sangat muda. Terserah pada kita untuk bersedia atau tidak. Kadang-kadang didatangkan dengan penyakit yang sangat lama, kadang-kadang mengejut sampai x terjangka dek akal. Moga rohnya dirahmati Allah dan Al- fatihah buatnya, amien

Innalillahiwainnailaihiraji’unnnnn....

Tuesday, August 25, 2009

PaS FoR All



Allahuakbar 3X
Astaghfirulah ala’zim,alhamdulillah lailahaillallah, la haulawalakuwwataillabillahill a’liull a’zim...

Kemenangan masih berpihak kepada parti pembangkang. Tahniah kepada Salleh Man yang mewakili PAS yang telah berjaya mengekalkan kerusi Dun Permatang Pasir. Dengan kemenangan majoriti 4551 undi sekaligus menyangkal kata- kata TPM yang mengatakan UMNO telah berjaya menembusi kubu kuat parti pembangkang. Walaupun pelbagai tohmahan dilemparkan kepada pihak pembangkang, rakyat sudah mula beralih arah ke arah pakatan rakyat. Aura nya kini sudah mula gah di mata rakyat.

Dipetik daripada BERNAMA, Pada pilihan raya umum 2008, penyandangnya Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman menang dengan majoriti 5,433 undi mengalahkan calon BN Ahmad Sahar Shuib.

Antara faktornya ialah Permatang Pasir menjadi kubu kuat PAS selama tiga penggal dan kekuatan itu dikukuhkan lagi apabila Anggota Parlimen kawasan Permatang Pauh itu ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Permatang Pasir adalah salah satu DUN di bawah Parlimen Permatang Pauh selain Penanti dan Seberang Jaya dan pilihan raya kecil itu menyaksikan pertandingan antara calon PAS Mohd Salleh Man dan calon Barisan Nasional (BN) Rohaizat Othman berikutan kematian penyandangnya Mohd Hamdan.

Pensyarah Sains Politik Universiti Sains Malaysia (USM) Dr Sivamurugan Pandian berkata, faktor pengurangan majoriti PAS adalah disebabkan jumlah mereka yang keluar mengundi berkurangan kerana pengundian diadakan pada hari bekerja.

Katanya, faktor Anwar sememangnya membawa kemenangan kepada PAS dan pemimpin pembangkang itu terus mendapat sokongan pelbagai kaum.

"Anwar dalam ceramahnya sering menjelaskan bahawa satu undi untuk calon Pas adalah sama dengan satu undi kepadanya dan juga satu undi kepada kerajaan negeri pimpinan pakatan pembangkang," kata beliau kepada Bernama di sini hari ini.

Sivamurugan berkata, kenyataan Anwar itu berjaya meraih undi dari semua kaum kerana rakyat di kawasan Permatang Pauh menyokong beliau.

Katanya, faktor calon kini tidak boleh diambil kira kerana walaupun Rohaizat telahpun membersihkan namanya dari segala tuduhan manakala Mohd Salleh pula tidak popular dan tidak pernah memenangi enam pilihan raya umum sejak 1986 sehingga pilihan raya umum 2008 namun kemenangan masih memihak kepada PAS.

Beliau mendakwa, satu lagi faktor penting yang menyumbang kekalahan calon BN ialah anggota parti komponen BN yang tidak mengundi atau menyokong BN sendiri.

Ketidaksetiaan anggota-anggota parti komponen BN itu terbukti apabila jumlah undi yang diperolehi adalah berkurangan daripada jumlah keanggotaan mereka.

Sivamurugan berkata terdapat sebanyak 5,600 anggota dari parti-parti komponen BN malah anggota Umno sendiri adalah sebanyak 5,400 tetapi BN hanya mendapat 5,067 undi sahaja.

Penulis terkenal Kassim Ahmad pula berkata, kekalahan Umno telah diduga kerana rakyat masih mahu memberi peluang kerajaan pakatan pembangkang untuk meneruskan agenda mereka.

"Walaupun jumlah majoriti PAS telah berkurangan tetapi ia tidak sampai 1,000 pun dan ini menunjukkan rakyat masih percayakan pakatan pembangkang dan menolak sistem dan dasar pemerintahan kerajaan sekarang," kata beliau.

Katanya, isu-isu seperti kes kematian Teoh Beng Hock, isu rasuah, integriti dan moral yang dibawa oleh pembangkang masih mempengaruhi pengundi.

"Terdapat juga rakyat yang mahukan kerajaan memperkenalkan sistem dua parti seperti yang diamalkan oleh negara-negara Eropah dan disebabkan itu mereka menyokong pembangkang supaya memberi tekanan kepada kerajaan BN," kata beliau.


Pas FOR ALL

Sunday, August 23, 2009

rAmAdHAn kU...

Alhamdulillah, sudah hampir dua hari kita berpuasa. Ramadhan tahun ini dapatlah diri untuk berpuasa di kampung halaman. Seronok rasanya bila dapat merasai kembali suasana berpuasa di kampung halaman. Tapi, yang tak seronoknya, buka lambat,huhuhu. Kalau kat Sabah sebelum 6.30 petang dah buka. Kan seronok,hehehe. Tapi, paling best, tiap- tiap hari ada menu special daripada mak. Hari ni bubur lambuk... Sedapnya

Suasana solat terawikh pun seronok. Dulu masa kecik-kecik, abah akan bawak kami sekeluarga rotate masjid- masjid dan surau- surau kat sekitar Muar ni, tapi sejak ana sekolah menengah sampai la ni, abah pencen je terus terikat dengan jadi imam masjid dan guru takmir sepenuh masa. Jadi, kalau tak pegi surau Sungai Raya, ana ikutlah abah gi Masjid Bukit Pasir...berbuka pun ana buka ngan mak n kakak je. Abah buka kat masjid. nak buat macam mana.. seronoknya sekarang, ana dapat jumpa balik orang- orang kampung, makcik- makcik kat sini. Tapi kat mana- mana pun mesti orang tua yang banyak. Agaknya kan orang selalu kata, RUMAH KATA PERGI, KUBUR KATA MARI, tu agaknya orang tua je kut nak kumpul pahala banyak- banyak, tapi orang muda kat mana ek?sibuk kut...

Moga ramadhan tahun ini adalah ramadhan terbaik untuk kita. Tak tau lagi nyawa kita ntah sampai mana hidup. Dengan selsema babi. Sepupu ana sekarang ni nazak dah sebab H1N1 ni la. Dia asthma teruk , pengsan terus keluarga dia hantar p hospital tak lama terus disahkan H1N1 . kata doktor dia sekarang dah sedar tapi buah pinggang dah mula tak berfungsi, paru- paru berair. Doktor kata tunggu je la. Kalau hidup dan selamat, alhamdulillah. Kita ni, tak tau lagi macam mana kan. Masa p Mitc Melaka pun takut gak ari tu. Orang ramai betul. Sekarang pun p mana- mana pakai topeng. Apa-apa pun, mencegah lebih baik dari merawat.


Buat diri dan semua, jom lah buat rawatan facial untuk iman kita. Entah dah mula berkarat tu, jangan lupa tepek-tepekkanlah amal kebajikan moga- moga dalamannya dapat dijaga dengan rapi. PAS FOR ALL, SALAM RAMADHAN, wasalam....

Thursday, August 20, 2009

Hari Penternak, Petani dan peladang Peringkat Kebangsaan (HPPNK) peringkat kebangsaan 2009


PAMERAN DI HPPNK

Hari Penternak, Petani dan peladang Peringkat Kebangsaan (HPPNK) 2009 pada tahun ini telah diadakan di Mitc Ayer Keroh, Melaka. Bermula dari 10 Ogos dan berakhir pada 16 Ogos yang lepas, pelbagai program diadakan seperti demonstrasi masakan, ceramah, gerai- gerai pameran dan gerai- gerai jualan dan lain- lain memenuhi dalam serta sekitar Mitc Ayer Keroh, Melaka.

Tertarik dengan prinsip- prinsip yang digunakan oleh penerima anugerah Peladang Jaya Lelaki 2009, Jamil Saimon, 45, dari Kampung Tuan Seh, Tanjung Sedili, Kota Tinggi, “Untuk berjaya saya berpegang pada tiga prinsip dalam perniagaan iaitu jangan menyusahkan orang, jangan boros dan jangan kedekut. Beliau merupakan pengusaha tanaman kelapa sawit, keladi putih, pisang dan lengkuas yang turut menceburi ternakan lembu dan ikan.
Melihat peluang yang besar dalam bidang itu, bapa enam orang anak itu berkata, dia mula mengembangkan sayap perniagaan dengan menyediakan perkhidmatan pengangkutan lori, jentera, traktor, bot, alatan ladang dan pemprosesan kulit lembu.Menurutnya, hasil penat lelah selama ini berbaloi apabila dia kini menikmati pendapatan bersih kira-kira RM52,000 sebulan.

Peniaga- peniaga kecil juga tidak kurang hebatnya mempromosikan produk masing- masing. daripada ubat tradisional membawa kepada jeruk peniaga, produk tenusu, dan macam-macam lagi menghangatkan suasana di sana walaupun selsema babi semakin kritikal sekarang ini.

Sepanjang menjelajah Mitc, banyak sangat ilmu yang perolehi. Cuma untuk diri sahaja sama ada hendak mengambil atau sekadar tengok- tengok. Peluang ada di depan mata….

Tuesday, August 11, 2009

Si kAtAK di BaWah MangKuk KaCa


ihsan gambar daripada HADIJOCOBO

Bagai katak
Di bawah mangkuk kaca
Indah di dalam
Bagaimanakah di luar

Bagai katak
Di bawah mangkuk kaca
Gembira sentiasa
Seronokkah sebenar rasa

Bagai katak
Di bawah mangkuk kaca
Seperti tahu
Betulkah tahu

Bagai katak
Di bawah mangkuk kaca
Sudah tahu
Tetapi tidak mahu

Ibarat katak
Di bawah mangkuk kaca
Bukan tidak tahu dunia ini macam mana
Seribu alasan dicipta
Bagai dunia tiada berbeza

Ibarat katak
Di bawah mangkuk kaca
Bukan lagi di zaman tempurung
Hidup serba tahu
Tetapi sebagaimana tahu tetapi tidak mahu

Jangan jadi si katak
Di bawah mangkuk kaca
Bathil disayang-sayang
Hak ditinggal-tinggal
Buang emak buang saudara
Kerana nafsu hamba turutkan...

JADILAH SI KATAK BIASA
SEMAKIN BERUSIA SEMAKIN DEWASA
SENTIASA MENEROKA DAN TERUS MENCUBA

So, jadi je orang.... kuikuikui

Apa yang nak disampaikan:
- jangan jadi katak
- jadilah orang
- sebenarnya, ibarat katak bawah mangkuk kaca,dunia serba canggih, tv ada,internet ada,telefon ada, tetapi sama je macam duduk dalam tempurung, Cuma advance je sikit, boleh tau sampai dunia luar. Tetapi tetap di takuk lama. yelah, dah duduk dalam zon selesa. Takut betul nak berubah.
- Jadilah macam katak biasa SENTIASA MENEROKA DAN TERUS MENCUBA- buat diri si mentibangsakti...