pauTAN sAKti

Monday, August 4, 2008

ISHISHISH, BUDAK U SEKARANG…


Tahniah, anda terpilih untuk memasuki UNIVERSITI TUTTTTTTT… selamat datang dan semoga berjaya. Ayat pertama pernah aku dapat masa masuk U. bangga tue jadi budak u... macam pandai sangat. Di benak kepala membayangkan kehidupan u yang bebas tanpa kongkongan. Nak buat pe ikut suka.
Mitos budak sekolah selalu kata, ”nanti kat u mesti cari sorang, aisey awek la tu. Nanti kalau tak cari zaman u, alamatnye membujanglah sampai ke tua....” betul ke ni??? Andartu atau bujang terlajak????

Itulah yang kita pernah dimomokkan. Realiti dunia yang fana. Apa maksud fana? Fana itu dalam bahasa arab yang bermaksud binasa. Dunia yang binasa. Dunia yang menjadi filter untuk ke syurga. Berbalik kepada isu industri per” couple” lan, ianya menjadi fenomena normal dikalangan masyarakat mengikut perspektif semua golongan termasuk ibu bapa. Percaya? Memanglah percaya, apa nak dibisingkan? Ye tak, orang selalu kata....
Hakikatnya, islam telah menggariskan panduan hidup untuk diikuti supaya iman terpelihara lebih- lebih lagi banyak dorongan nafsu di sekeliling. Industri per” couple ”an ni menjadi isu biasa bagi masyarakat am. Sebenarnya inilah salah satu asbab yang menjadi nodul- nodul barah maksiat merebak ke dalam masyarakat muda. Ibu bapa moden sekarang beranggapan anak- anak ada couple perkara biasa.

Sepatutnya istilah jaga tepi kain orang sudah perlu diketepikan kerana masalah masyarakat merupakan masalah bersama. Dengan kes zina, buang anak, seks rambang, bunuh dan sebagainya peranan kita sebagai anggota masyarakat perlu celik dan peka dengan jiran sekeliling. Peranan ibu bapa pula, jangan terlalu percayakan anak. Sebaliknya pula berlaku apabila ibu bapa pula lebih membenarkan anak keluar bersama yang diistilahkan ”kawan” oleh anak tanpa diperiksa siapa, lelaki ke perempuan dan sebagainya... ingat, dosa anak masih ditanggung kita, sekiranya keluar dengan bukan mahramnya,spekulasi yang tidak baik boleh tergambar di benak fikiran kita tentang apa yang bakal berlaku pada anak- anak kita.

Oleh itu, bila kita jadi mak ayah kelak pastikan pergaulan anak terjaga, bukan mengongkong tetapi sebagai ” kawan” atau lebih bagus sebagai sahabat kepada anak- anak moga- moga zuriat keturunan kita terpelihara.
Jadilah kita sahabat yang baik kepada anak- anak, bukan hanya tahu menjadi ibu bapa sahaja... cegah sebelum parah, sayangilah keluarga anda sebelum merana

Fikir- fikirkan.....
Mentibangsakti-

No comments: