pauTAN sAKti

Monday, August 25, 2008

merdeka3

Salam merdeka

Pada 23-24 Ogos yang lalu Sprinta 2008 bagi pusingan ke tiga rasanya, tidak pasti diadakan di Stadium Likas , Sabah. Teringat pula Sprinta di Kluang Johor, 3 tahun lalu sangat sesak sampai terpaksa jalan kaki setengah kilometer dari tempat perlumbaan.Tidak berkesempatan aku pergi ke Likas untuk merasakan bahang ’Rempit motor Halal’, betullah kan.... Accident pun ada insurans. Bila bercerita tentang motor , agak janggal bila bercerita dengan orang Sabah, kebiasaan kita dapat lihat mereka lebih menaiki kenderaan awam, dan untuk pengetahuan ORANG SEMENANJUNG, DI SINI PEREMPUAN TAK BAWAK MOTOR. Yang bawa motor pun biasanya memang perempuan daripada semenanjung. Bila jadi golongan minoroti ni kadang2 di respect, dan kadang2 dipandang serong, macam perempuan jahat, kadang- kadang sedih juga..... terasa bah.
Kita tinggalkan topik di atas. Budaya lumba haram ni jarang dapat dilihat di Sabah. Namun, apa yang saya perhatikan sejak dua menjak dalam lingkungan 2 tahun kebelakangan ini, remaja di Sabah sudah mula berjinak- jinak dengan lumba- lumba haram. Agak terkejut apabila dalam perjalanan saya pulang rumah pada kebiasaan jam 1 pagi, biasanya ada segerombolan budak- budak muda merempit sambil beraksi wikang, wiley sambil ajak merempit lagi tu. Kondisi di semenanjung boleh dilihat remaja kini beraksi berani dengan awek tukang jadi pemberat di belakang nak buat aksi wiley ekzos berapi di jalan raya.( Maaf tak dapat nak sertakan video- videonya. Tak jumpa simpan mana.). helmet tak pakai, memang berani mati.
Seronoknya bawa motor di Sabah ni jalannya macam lebuhraya, besar, 2 lorong, jadi tak mustahil juga jalan- jalan biasa dijadikan medan merempit. Di semenanjung. Budaya lepak mat- mat motor di Shopping Kompleks adalah fenomena biasa, namun bukan di Sabah. Tetapi tidak kini, dengan menaiki motor Honda EX5 sebagai pilihan utama, mereka sudah mula mendapat budaya- budaya tidak sihat ini. Sekiranya merempit beriman, pada saya tak apa, sebab ia berada di golongan yang faham kalau mati, alamatnya mati katak, sia-sia je mati.
Oleh itu, dalam proses menerapkan minda kelas pertama kepada rakyat Malaysia, kita yang berada pada taraf golongan muda harus sedar, apa yang baik dan apa yang tak baik untuk diri. Bukan selamanya kita muda. Jadi peringatan untuk diri agar berfikir sebelum buat, berani sebelum takut, cegah diri sebelum parah. Wasalamm...

No comments: